Normaal ben ik iemand die graag structuur en zekerheid nodig heeft. Ondanks dat ik samen met Willemijn veel informatie heb verzameld via Willempje, Marleen Lammers (een studente die vorig jaar naar de JACK CECUP School in Zambia is geweest om daar een start te maken met het aanleren van computervaardigheden), Theo van der Weide (docent van het Community Outreach Project)en Wiseman (de directeur van de JACK CECUP School) voelde alles nog zo vaag. Daarom zijn Willemijn en ik 10 juni rond de tafel gaan zitten. We wisten al dat wij vooral de aandacht willen gaan richten op de communicatie. Het is erg lastig om aan 400 leerlingen op 10 computers een PowerPoint presentatie te laten zien. We willen liever aansluiten bij de doelstelling van KidsXL. Zodat de JACK CECUP School kan communiceren met de partnerschool de Klokkenberg in Nijmegen. We willen ons daarom richten op vaardigheden zoals e-mail, internet, skype, msn, blog. Op de JACK CECUP School is ook een kidsreporter- en kinderrechtenclubje. On leek het daarom verstandig om aandacht te besteden aan het maken van een schoolkrant. Zodat de bezigheden van de kinderen hierin gepubliceerd kunnen worden. Van het sponsorgeld willen we een of twee digitale camera's en flips (eenvoudige digitale videocamera's) aanschaffen. Zodat de leerlingen hun belevenissen kunnen vastleggen.
Onze planning is nu om eerst de vaardigheden (Word, Excel, PowerPoint, typen en muisgebruik) die Marleen Lammers en Leon Swinkels vorig jaar hebben aangeleerd te herhalen. Wij weten niet wat daarvan is toegepast. Vorig jaar waren er nog geen computers aanwezig op de school. Marleen en Leon hebben in een soort internetcafe de docenten vaardigheden aangeleerd. Een aantal maanden geleden zijn de computers pas aangenomen op de school. Hierna willen we aan de slag met de communicatiemiddelen. Tijdens het project willen we de docenten uitleg laten geven aan de leerlingen. Zodat zij deze vaardigheden ook ander de knie krijgen. We willen vooral de twee clubjes hierin betrekken. Wij hopen dat zij de geleerde vaardigheden over kunnen brengen aan de andere leerlingen. Ook willen we een docent opleiden tot ICT coördinator. Zodat hij als wij weg zijn problemen met de computer kan oplossen.
Op zich hebben Willemijn en ik nu een beter beeld en planning in Zambia. Maar ik moet er nog steeds aan wennen dat dit geen vaststaande gegevens zijn en dat er nog zoveel onduidelijkheden voor ons zijn. Hoe zullen de computers eruit zien? Hoeveel docenten zullen de training volgen? Maar ik moet wel zeggen dat dit een goed leermoment is. Waarbij ik moet accepteren dat ik niet alles in de hand kan hebben en ook nog eens moet luisteren naar de uitspraak "go with the flow" .
donderdag 18 juni 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten